6 juli 2019 Workshop " De reis van je leven"

Bijna vakantietijd. Heb je er al zin in? Moe van het harde werken? Ben je hard aan vakantie toe? Nog even volhouden dan tot het zover is. En natuurlijk hopen dat de verwachtingen die je hebt uitkomen. Dat het lekker weer wordt, de reis goed verloopt, de accommodatie mooi en schoon zal zijn……We verwachten veel van vakantie, lekker ontspannen, tot rust komen, nieuwe dingen ontdekken. Op zijn best komen die verwachtingen uit. Maar wat als het anders loopt en er ergens iets tegen zit? Of als juist dán de stress en vermoeidheid tevoorschijn komen en je niet kunt genieten? Je hebt maar een beperkte periode vakantie en daar moet het wel in gebeuren! De kans dat de vermoeidheid of stressgevoel groter worden, is aanwezig. Is het dan wel zo raadzaam om te wachten op een vakantie die alles moet waarmaken? Of kan het ook anders? 

Wil je: - Ontspannen op vakantie gaan?

            - Als je thuisblijft eens lekker tijd nemen voor jezelf?

- Rust en ontspanning ervaren in het dagelijks leven, ook als je geen vakantie hebt?

- Inzicht krijgen in de werking van het stress-systeem en hoe je dit positief kunt beïnvloeden?

- Signalen leren herkennen die je lichaam geeft?

Kom dan zaterdag 6 juli meedoen in de workshop Yoga en Persoonlijke ontwikkeling met het thema; Vakantie? Vakantie!

In deze workshop leer en ervaar je hoe je in deze drukke en veeleisende wereld in balans blijft. Hoe je een ‘vakantiegevoel’, rust en ontspanning, inbouwt in je dagelijks leven. Hoe je leert herkennen wat het lichaam te vertellen heeft. Tijdens de ochtend heb je tijd en ruimte om aandacht aan jezelf te besteden. Doormiddel van theorie, oefeningen, praktische handvatten en een yogales ontwikkel je meer bewustzijn in jezelf. Een buitenkansje, om te ontdekken waar de reis van je leven naar toe gaat!

Waar                : Studio Yogitree, locatie Lagerstraat 15 in IJmuiden

Wanneer          : Zaterdag 6 juli van 9.00 uur tot 12.30 uur

Wie                  : Karin Stoffers, gecertificeerd NLP- en m-BIT Coach, www.karecoaching.nl en Jeanette Vlasman, gediplomeerd yogadocent, Saswitha opleiding voor Yoga en Wijsbegeerte

Kosten             : €40 voor leden, €45 voor niet leden. Dit is inclusief thee, iets lekkers en een kleine attentie.

Hoe                  : aanmelden voor leden direct via Momoyoga,  aanmelden niet leden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

We zien je graag! 

Hartelijke groet, Karin en Jeanette

 

14 juli 2019 "Workshop Yoga en SUP"

We doen eerst yoga op het strand met beide voeten in het zand. Als je lichaam opgewarmd en soepel is stappen we na een korte instructie op de plank. Of je nu zit, ligt of staat en peddelt op de plank, het is aan jou. Voor diegene die willen kunnen we nog wat yogaoefeningen doen op de plank maar niets moet. Plezier staat in deze workshop voorop!

Waar            : Villa Westend, Velserbroek

Wanneer      : zondag 14 juli 10:00 tot ongeveer 11:30 uur

Wie              : Yoga of SUP ervaring is niet nodig, wel een zwemdiploma

Kosten         : €25 (incl yogales en SUP board)

Wat               : neem zelf een yogamatje of badlaken mee en trek badkleding aan of andere kleding die nat mag worden. Neem een setje droge kleding mee voor het geval dat......

Hoe              : aanmelden voor leden via Momoyoga, niet leden via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Er zijn 10 planken beschikbaar dus wacht niet te lang met inschrijven als je graag mee wil.

Omdat deze activiteit van het weer afhankelijk is besluiten we 48 uur vantevoren definitief of het doorgaat. Daarna kun je je niet meer afmelden en ben je het volledige lesgeld verschudigt.

 

het Yogaboogje

een artikel van Irene Vos, collega critical alignment docent uit Ommen

Een van de hulpmiddelen in de critical alignment yoga is de boog. De yogaboog is een brug naar het gevoel van ruimte en lichtheid. Zoals het leven bedoeld is.

Mijn eerste ervaring op de boog waren eerlijk gezegd best heftig. Toch wist ik gelijk dat dit de weg was naar meer openheid, ruimte en vrijheid om volledig te kunnen leven. In de houding op de boog komen gaat stap voor stap na een serie voorbereidende oefeningen op de rol of de strip. Om uit de houding van de boog te komen wordt je werkelijk geconfronteerd met de spannng die je met je meedraagt.

Veel nek en schouderklachten ontstaan door de vele vooroverbuigingen die we in ons dagelijks leven maken. Eigenlijk is ons leven een grote vooroverbuiging. De klachten worden veroorzaakt door verkromming en verstijving van de bovenrug. Op wervelniveau buigt de wervelkolom waardoor het gewicht van het hoofd, normaal al zo'n 5-8 kg door invloed van de zwaartekracht nog eens 2 tot 3 maal zo zwaar wordt. Reken maar uit wat de nek en schouderspieren, en ook de wervelkolom, dan aan gewicht moeten dragen. Geen wonder dat dit op den duur klachten gaat geven als hoofdpijn, RSI/CANS -achtige klachten en beperkingen aan schouders en armen.

Veel mensen vinden achteroverbuigingen spannend en ook wel eng. We hebben geen ogen van achter en daarom is het een vorm van overgave en je kwetsbaar opstellen. Achteroverbuigingen hebben een energetische werking, ze open je hartgebied en ook je longen krijgen letterlijk meer ademruimte. Je creeert ruimte voor je gevoelsleven wat niet altijd even makkelijk is. want niet ieder gevoel wil je onder ogen zien. Vele, vaak oude, opgeslagen spanning in je lichaam komt dan naar de oppevlakte. Gevoel van misselijkheid, maar ook hoofdpijn kunnen daarbij horen. De meeste cursisten komen naar een wekelijkse yogales voor hun ontspanning maar worden op deze manier juist geconfronteerd met hun spanning.Het vergt dan een onderzoekende en nieuwsgierige blik van de yogabeoefenaar om dit daadwerkelijk te willen onderzoeken. Een goede opbouw van de yogales en begeleiding vna de yogadocent is een voorwaarde.

Wat levert het dan uiteindelijk op? Door regelmatig gebruik van de yogaboog werk je aan een betere lichaamshouding. Je voert overbodige spanning af. Het is letterlijk, overbodige ballast van je schouders af laten glijden. Het voorkomen of juist verminderen van nek-, schouder-en rugklachten. Doordat de wervelkolom en bovenrugspieren zich weer versoepelen kan de doorgifte van beweging doorgegeven worden aan de armen. De oorspronkelijke kracht komt weer terug. Verder ervaar je meer ademruimte, vrijheid om weer licht te kunnen bewegen. Zoals ons leven eigenlijk bedoeld is.

Ben je geinteresseerd geraakt en wil je zelf eens de effecten komen ervaren? Neem contact op voor een proefles. Onze reguliere groepen bestaan uit max 10 personen en de basisles zelfs maar 5.              Wil je liever zelf thuis oefenen? Irene Vos van Yoga Ommen ( van het artikel) biedt een online yogaprogramma aan "van Rugklacht naar rugkracht".